Svalbard mars 2021

(English below)
I mars i år var jeg på Svalbard for første gang. I og med at dette var en så fin tur der jeg fikk tatt masse bilder og opplevd mye fint, har jeg lyst til å dele noen av bildene og opplevelsene her. Jeg har allerede "spamma" Instagram med en del bilder, men her kan jeg jo faktisk skrive litt om hva vi gjorde også.

Jeg var så heldig at jeg fikk være med Fredrik (ektemann) på jobbreise dit i mars. Han har vært der oppe flere ganger i jobbsammenheng, og denne gangen fikk jeg også mulighet til å bli med. Jeg gledet meg masse til turen, men selve flygingen må jeg si satt langt inne å fordøye etter to år siden sist, da flyskrekken kom snikende. Det hjalp heller ikke på at flyene var stappfulle og mine forventninger var at det ikke skulle være så mange mennesker der nettopp på grunn av korona. I de foregående reisene til Fredrik var det nesten ingen mennesker å se verken på flyplasser eller fly, men i midten av mars var situasjonen ganske annerledes. Mye folk og fulle fly. På en måte var det litt fint, samtidig som jeg kjente hvor lite jeg savner folkemengder, haha!😂

Turen startet med å ta en koronatest 24 timer før avreise. Alle som reiser til Svalbard må ta negativ koronatest 24 timer før avreise, og derfor følte jeg meg ganske trygg både på fly og flyplass rundt Svalbard-turistene. Jeg hadde forberedt meg på at koronatesten kom til å bli helt jævlig, og alle historiene om at koronatest var så ille gjorde at jeg kjente at pulsen steg noen hakk da vi ankom teststasjonen. Denne pulsøkningen var ganske fåfengt; prøven var faktisk ikke så ille. Det var selvsagt litt ekkelt å få en tørr pinne lagt opp og bak i nesa. Tårene spratt og øyet på samme side ble helt rødt, men jeg hadde fint takla å gjort det igjen rett etterpå. Så nei; det var ikke så ille. Prøven var, som forventet, negativ til både meg og Fredrik. Tidlig dagen etter gikk flyet. En flytur til Svalbard, inkludert venting, tar like langt tid som å reise til Dubai. Det er ca. syv timer reisetid, men i stedet for store og behagelige fly, er det små innenlandsfly som til og med jeg med mine 162 cm på strømpelesten sliter med å finne en komfortabel sittestilling i. Tross irritasjon over liten plass, en liten dose flyskrekk, gikk flyturen likevel knirkefritt og vi kom frem til planlagt tid. Da Svalbards landskap åpenbarte seg, kjente jeg alt av irritasjon rundt flyskrekk, fulle fly og munnbind, forsvant.
Da vi landet var det selvsagt tid for å ta bilde av det klassiske og kjente isbjørn skiltet. 👇

Da vi kom frem var det bare å hente leiebil å komme seg til byggeplass. Jeg var jo med Fredrik på jobbreise, og i den forbindelse ble jeg med for å fotografere alt av stålarbeid på dette prosjektet. Fredrik hadde ansvar for alt av stålarbeid der oppe og siden det var ønskelig med gode bilder fra byggeplass, fikk vi slått to fluer i en smekk.

Her er selv funksjonærer med å jobber på byggeplass! 😄

Etter en tur på byggeplass bar det videre til hotellet: Svalbard Hotell Polfareren. Et fint og koselig hotell rett i sentrum (som alt annet for så vidt). Et hotell med koselig atmosfære, hyggelige ansatte og sykt god mat. Maten i Longyearbyen er helt fantastisk. Jeg er generelt veldig kritisk når andre skryter en restaurant opp i skyene og jeg blir nesten alltid skuffet, men i dette tilfellet må jeg si at Longyearbyen virkelig kan tilby mat i verdensklasse. Jeg har ikke spist like god mat på fastlandet, selv ikke på dyrere og flottere restauranter. Er du en matfreak; dra til Longyearbyen!

Longyearbyen har en egen energi som jeg synes er vanskelig å forklare. Selv om det kun er ca. 2500 fastboende mennesker der, så oppleves Longyearbyen som en storby. Alt er lite, men det er veldig god kvalitet på det meste der oppe. Matbutikken bugner, restaurantene er "top notch", barene er fine og hyggelige og folket er generelt veldig imøtekommende. Selv om været er kaldt, rått og heftig, så merker man ikke så mye til det. Stemningen er generelt veldig avslappende. Det er ikke noe stress og man merker at befolkningen der oppe tar livet med ro. Man drar ikke til Svalbard eller Longyearbyen for å sole seg å ligge på en strand; man drar dit for å oppleve noe nytt, annerledes og en fantastisk vill og rå natur. Og ja, folk går med rifler utenfor byen. Det er tross alt villmark og det er alltid en overhengende fare for at det kommer en isbjørn luskende. Er du turist må du enten kjøre bil eller ha med en guide/fastboende som har gevær eller søke om lov til å være våpen. Isbjørnen er jo så klart fredet så en skal ikke skyte med mindre det virkelig står om liv. Er den nærgående skal det skytes skremselsskudd enten med rifle eller bluss. Til tross for denne "faren" føles det likevel veldig trygt og godt der oppe. :)

Første kvelden fikk vi virkelig se hvor vakker naturen er der oppe. Fjellene badet i et mykt og vakkert arktisk lys.

Naturen der oppe er en drøm. Det er så utrolig vakkert og det er fint uansett hvor du fester blikket. Fjellene er værbitte gjennom mange år med snø, is, vind og kulde. Derfor har de så særegen form som skiller seg veldig ut fra andre fjellformasjoner.

Resten av turen vår bestod av bryggeribesøk på lørdag og beltevogntur på søndag.
Skal du til Longyearbyen anbefales begge deler. Vi fikk ikke tid til å booke flere utflukter siden vi var på byggeplass deler av fredag og lørdag. Derfor ble det booket ting vi visste vi fikk tid til.

Lørdag, etter litt jobbing, dro vi på bryggeribesøk hos Svalbard bryggeri. Og det anbefales! Ølet de brygger der oppe er så utrolig godt! Jeg er alltid litt skeptisk til litt mindre bryggeri da en del av dem får en slags bismak på ølet som jeg ikke kommer helt overens med, men det var absolutt ikke tilfelle her. I tillegg til godt øl fikk vi høre gode og morsomme historier om hvordan bryggeriet ble startet og hvordan det ble foretatt en lovendring for å kunne brygge der. Jeg vil ikke fortelle mer, dra dit å opplev det selv! Virkelig verdt det. :) Og kommer du over Svalbard-øl; kjøp det!

På søndag var det klart for beltevogntur. Vi var så heldige at det bare var oss to og guiden. Vi dro opp til det som kalles Linken, på motsatt side av Longyearbyen. På turen opp så vi flere svalbardrein. Det er en undergruppe av rein som kun finnes på Svalbard, derav navnet svalbardrein. De er litt kortere i beina, har mer pels og har visstnok en del tykkere buk enn annen rein. Alt dette gjør at de har et veldig nusselig utseende! Også er det veldig tamme da de ikke har noen naturlig fiende. Isbjørnen tar dem ikke da reinen er for kjapp for isbjørn. Isbjørnen er laget for korte sprinter og kan i verste fall dø om de løper for lenge. Derfor kan svalbardreinen stort sett leve i fred og ro uten å bekymre seg for om de blir tatt av dage. Det er riktignok lovlig med jakt, nettopp fordi bestanddelen er såpass høy og mange rein dør pga. matmangel, men det er kun fastboende som får lov til å jakte på dem. Noe jeg synes er bra. Det hadde vært trist om "alle" kunne dra til Svalbard for å jakte på rein.

Altså, bare se hvor søte de er! Haha, så korte og lubne! 😍💚

På bildene under ser dere utsikten fra Linken. Det var veldig tett tåke og ganske dårlig sikt, men likevel var det så utrolig vakkert. Det blåste noe helt sykt oppe på toppen der, men med gode, varme klær og en varm beltevogn var det ikke noe problem.

Vi fikk dessverre ikke sett nordlys da vi var på Svalbard. Det var rett og slett ikke vær til å få sett det. Det var stort sett pent vær og relativt skyfritt, særlig på dagtid, men været skifter så ekstremt fort at man kan ikke planlegge ting ut i fra værforhold på samme måte som en kan på fastlandet. Selv om det ikke ble sett nordlys, var det likevel en fantastisk tur, og jeg tror kameraet mitt nesten gikk varmt, til tross for bitende kulde og vind.

Jeg skal helt klart tilbake dit igjen når sjansen byr seg. Planen er å dra tilbake neste år, bare en uke tidligere så vi får med oss solfesten de har der oppe hvert år. Gleder meg allerede til å dra tilbake å få oppleve Svalbard enda en gang!

Takk for at du leste!

xo
--------------------------

March this year was the first time I went to Svalbard. I have already been spamming my Instagram with some pictures, but here I can share my experience as well.

I was lucky enough to accompany my husband Fredrik on his business trip there. He has been there several times because of work, but this time I had the opportunity to join. I really looked forward to the trip, but since I’m afraid of flying, and it’s been a while since I last sat on a plane, I was a little nervous. It did not help that the planes were crowded and my expectations in advance were that there would not be so many people there because of the corona. In Fredrik’s previous trips there were almost no people to see either at airports or planes, but in mid-March the situation was quite different. Lots of people and full planes. In a way it was a bit nice, at the same time I noticed that I do not miss crowed places, haha! 😂

The trip started with a corona test 24 hours before departure. Everyone who travels to Svalbard must take a negative corona test 24 hours before departure. Because of this I did feel quite safe both on the plane and at the airport around the Svalbard tourists. I was prepared for the corona test to be quite bad and regarding all the stories about the test being really so bad, made my heart race when we arrived the test station. This heart rate increase was quite futile; the test was actually not that bad. Of course it was a bit disgusting getting a dry stick put up your nose and tears welled up and my eye on the same side turned completely red, but I could easily do it again. So no; it was not that bad. The test was, as expected, negative for both me and Fredrik. Early the next day we went to the airport. Flight time to Svalbard, including stopovers, takes as long as traveling to Dubai. It takes approxometly seven hours to travel, but instead of a big and comfortable plane, there are small domestic planes that even I, being 162 cm tall (short?), struggled to find a comfortable sitting position.

When we arrived, we picked up the rental car and got to the construction site. Since I accompanied Fredrik on his business trip, I was supposed to take pictures of the construction site. Fredrik was responsible for all the steel work up there and since they wanted  some pictures from the construction site, we were able to combine work and holiday.

After visiting the construction site, we went to the hotel: Svalbard Hotell Polfareren. A nice and cozy hotel right in the city center (like everything else). Cozy atmosphere, nice staff and great food. The food on Svalbard is absolutely fantastic. I am generally very critical when people talk about a restaurant (or a movie / experience) and how good the food is as I very often end up being disappointed, but in this case I must say that Svalbard can really offer first class food. I have not eaten that good food in restaurants on the mainland. Even not in more expensive and fancy restaurants. If  you are a food freak; go to Svalbard!

Svalbard has its own energy which I find difficult to explain. Although it is only approx. 2,500 permanent residents there, Longyearbyen still feels a bit like a big city. Everything is small, but there is very good quality in most things up there. The grocery store is great, the restaurants are "top notch", the bars are nice and the people are very welcoming. Even though the weather is cold, raw and tough, it does not affect you that much. The atmosphere is in general very relaxing. You do not go to Svalbard or Longyearbyen to sunbathe lying on a beach; you go there to experience something new, something different and fantastic nature. And yes, people go with rifles outside the city. After all, it is the wilderness and there is always an imminent danger of a polar bear lurking. If you are a tourist, you must either drive a car or bring a guide / resident who has a rifle or apply for permission to carry. The polar bear is of course protected by nowergian law so shooting them is not allowed, unless it's a matter of life and death. If it is approaching, scare shots must be fired either with a rifle or flare.

The rest of our trip consisted of a brewery visit on Saturday and a snowcat ride on Sunday.
If you are going to Longyearbyen, both are recommended. We did not have time to book more excursions since we spent some time at the construction site parts of Friday and Saturday.

On Saturday we visited the brewery. The beer they brew up there is so incredibly good! One of their employees told us some stories about the brewery and how it all stared, how they needed to change the law to brew beer there and so on. I won't tell more, go experience it yourself! Really worth it. :) And if you come across some Svalbard beer; buy it!

On Sunday it was ready for the snowcat ride. We were so lucky that it was just the two of us and the guide. We went up to what is called Linken, on the opposite side of Longyearbyen. On the way up we saw several Svalbard reindeer. It is a completely separate type of reindeer that is only found on Svalbard, hence the name Svalbard reindeer. They are slightly shorter in the legs, have more fur and are much thicker in the abdomen than other reindeer. In addition, they have developed a way to circulate the cold air inside the nasal cavity before the air hits the lungs. All of these features they have developed makes them look so cute! They are also very tame as they have no natural enemy. The polar bear does not hunt them as the reindeer are too fast for polar bears. The polar bear is made for short sprints and can in the worst case die if they run too long. Therefore, the Svalbard reindeer can mostly live in peace without worrying about being hunted. It is admittedly legal to hunt, because there are so many reindeer that die due to food shortages, but only permanent residents are allowed to hunt them. Which I think is good. It would have been sad if "everyone" could go to Svalbard and hunt reindeer.

Unfortunately we did not see the northern lights when we were up there. It was mostly nice weather and not much clouds, but the weather changes so fast so you really can't plan things based on the weather in the same way as you can on the mainland. But it was magical anyway! And I will definitely go back there again when I get the opportunity. The plan is to go there at the same time next year, only a week earlier so we can attend to the "Sun party" they have every year. Already looking forward to experience Svalbard once again!